Stage en Leerplaatsen
Introductie
Nesazorg is een kleine thuiszorg organisatie. Wij hebben 12 mensen in ons team waarvan 2 mensen op kantoor. Binnen het bedrijf zijn de lijnen ontzettend kort omdat de communicatie rechtstreeks verloopt tussen collega, cliënt, directie en planning. Dit zorgt voor een open en ontspannen werksfeer. Wendy Kluijtmans is naast planner, directielid ook verantwoordelijk voor het BPV-beleid en tevens ook contactpersoon voor SBB.
Visie naar beleid
Ons doel is om over 5 jaar een gemiddeld grote thuiszorg organisatie te zijn in de regio Gorinchem met zo’n 60 cliënten en 20 man personeel. Doormiddel van goede werksfeer en goede secundaire arbeidsvoorwaarden proberen we onze leerlingen na het behalen van hun diploma voor een langere periode aan onze organisatie te binden. In onze visie op leren en ontwikkelen is aandacht voor de cliënt erg belangrijk. Wij willen onze leerlingen duidelijk meegeven dat onze cliënten het recht hebben op eerlijke kwalitatieve zorg. Gezien de krappe arbeidsmarkt in de zorg proberen wij iedereen die een opleiding wilt volgen te helpen. Er is plaats voor ongeveer 2 a 3 leerlingen/stagiaires. Als organisatie bieden wij onze leerlingen altijd aan op hun opleiding te bekostigen, daar staat dan wel tegenover dat zij nog 2 jaar na het behalen van hun diploma bij ons blijven werken.
Acht dimensies van kwaliteit
Wendy en Niek-Jan zijn direct betrokken bij het opleiden van leerlingen. Wendy en Niek-Jan vervangen elkaar in geval van ziekte of afwezigheid. Nieuwe leerlingen worden ingewerkt, zodra ze beginnen met werken, bij ons lopen ze een week mee met een van de zorgverleners/begeleider. In de loop van de opleiding loopt de begeleider af en toe mee met de leerlingen. Bij toetsing en examinering is er altijd een begeleider aanwezig. Begeleiders checken zeer regelmatig wat de stand van zaken is in het verloop van de opleiding en voeren we in het begin van de opleiding wekelijks gesprekken met de leerlingen, later in de opleiding ongeveer 1 keer per maand.
Wij proberen een zo veilig mogelijk klimaat te creëren voor onze collega’s en zeker voor onze leerlingen. Iedere week op donderdagmiddag hebben we een ‘overleg’ hier is ruimte voor iedereen om te delen waar hij of zij in de afgelopen week is tegen aan gelopen. Daarnaast zijn Wendy en Niek-Jan altijd telefonisch bereikbaar overdag. In geval van een incident kunnen wij altijd worden bericht of is er iemand op kantoor waar je terecht kan om je verhaal te delen. Omdat wij een kleine organisatie zijn, zijn de lijntjes kort. In geval van een incident word er altijd gelijk ingegrepen.
Studenten voor de opleidingen verzorgende-IG, helpende + kunnen bij ons terecht. Op het moment dat onze studenten de werkzaamheden zoals beloofd niet kunnen uitvoeren mogen ze op kantoor hun werkuren vervullen door aan school te werken.
Onze begeleiders zijn beide werkzaam in de zorg en hebben ruimschoots ervaring in het vakgebied om studenten vakkundig te kunnen begeleiden.
Praktijkopleiders kunnen scholing volgen om hun kennis op peil te houden. Daarnaast heeft elke opleider voldoende tijd op kantoor om gesprekken te voeren met leerlingen en opdrachten door te nemen. De leerling krijgen per week gemiddeld 2 uur begeleiding. Indien nodig is altijd mogelijk extra tijd in te plannen
Studenten evalueren altijd met hun toegewezen opleider. Na de evaluatie bespreken de opleiders met elkaar de uitkomsten van het gesprek. Zo houden verschillende opleiders de leerlingen altijd scherp en word er gewerkt van uit de zelfde visie.
Elke school heeft andere regels of voorwaarden maar over het algemeen is er altijd een kennismakingsgesprek en regelmatige voortgangsgesprekken.
Elk jaar voert SBB een gesprek met ons en controleert ons op deze manier. Dit gebeurd wisselend fysiek als telefonisch. Hierbij krijgen wij ook tips om bijvoorbeeld nieuwe stagiaires te zoeken. Op de site van SBB zijn ook workshops en cursussen mogelijk m.b.t. leerlingen en begeleiding.
Implementeren en verbeteren
Het BPV beleid word altijd kenbaar gemaakt bij nieuwe leerlingen, Ieder nieuwe blok van school word er geevalueerd. Feedback word altijd serieus genomen op het moment dat wij als organisatie hier wat mee kunnen gaan wij er ook direct mee aan de slag binnen de organisatie.
Stel hier uw vraag
* verplichte velden